Onze roadtrip door Kroatië

Als ik terug denk aan de afgelopen zomer, dan moet ik zeggen dat ik ’em heerlijk vond! In een van de eerste maanden van 2018 vloog ik naar het prachtige Curaçao wat een geweldige ervaring was, maar ook ons bezoek aan Kroatië waar ik met Tara deze zomer was heeft een enorme indruk op me gemaakt. Plotseling bedacht ik me dat we nog niet onze roadtrip en foto’s van deze reis met jullie hebben gedeeld en aangezien het een leuk verhaal is met zomerse foto’s, leek me het een perfecte timing om daar nu verandering in te brengen haha! Kijk je mee naar onze flashtrip roadtrip?

Via Eindhoven airport vlogen we in een korte 2 uur naar de luchthaven van Rijeka in Kroatië. Tara is een keer eerder in Kroatië geweest, maar dit was tijdens de frisse (en ook regenachtige) herfst periode en voor mij was dit echt de eerste keer, dus we hebben beide het land eigenlijk echt als een nieuwe ervaring ervaren! Kroatië voelt best ver weg omdat de omgeving zo ontzettend verschilt van Nederland, maar in werkelijkheid waren we slechts een paar duizend kilometer van huis en nog steeds in Europa.

Na aankomst op het vliegveld haalden we direct onze huurauto op en toen kon het avontuur meteen beginnen. Het is altijd een beetje spannend om in een ander land te rijden, de auto kende ik nog niet zo goed maar al snel merkte ik dat het goed ging. Het was aardig rustig op de weg (ook al zaten we dus wel in het hoogseizoen) en de wegen in Kroatië zijn echt van uitstekende kwaliteit. Het is super netjes onderhouden én overzichtelijk. Kortom; een fijne locatie voor een autovakantie vonden wij. De borden zijn trouwens ook duidelijk te lezen en het scheelt ook wel dat de wegen hier merendeels 1 kant op gaan waardoor je niet tienduizend afslagen hebt haha!

Onze eerste stop was het dorpje Krk

Na een flinke lange rechte weg en daarna een aantal smallere wegen kwamen we aan in Krk, onze eerste bestemming en nee, we zijn geen medeklinkers vergeten in deze naam. Op een gegeven moment moesten we de auto parkeren en gingen we te voet verder. We hadden een hotelovernachting in Marina, een mooi boetiek hotel met uitzicht op de zee. Het dorpje Krk is erg knus en pittoresk, inclusief de kleine tegeltjes, smalle straatjes, kleine boetiekjes, schattige bakkerijtjes én natuurlijk ook heerlijke gelato. Meteen nadat we onze koffers in de hotelkamers hadden gedropt renden we de deur uit voor een heerlijk ijsje. De Italiaanse invloeden werden ons meteen heel erg duidelijk want het ijs is echt heerlijk. Wauw, wat een goed begin! ;)

Overnachting: Boetiekhotel Marina / website

Krk is echt super gezellig! Je vindt hier knusse straatjes met winkeltjes, souvenirs en ander lekkers. Nogmaals de gelato is hier echt een aanrader, maar je vindt hier ook een aantal bakkers met veel lekkernijen en bijzondere broodjes. Vanuit Krk heb je op meerdere plekken prachtige uitzichten op de zee en deze is prachtig blauw en helder. Wat we ook meteen merkten is dat bewoners en eigenaren van de winkeltjes allemaal erg vriendelijk waren en dat iedereen ook erg goed Engels sprak. Zo fijn!

Hoe cute is deze foto met de ‘thirsty dog station’ erop? Het was enorm heet deze zomer en daarom hadden veel inwoners van Krk een bakje met water klaar staan voor de katten en honden. Op die manier hielden ze de beestjes gehydrateerd en dat vonden we super lief om te zien. In het dorpje kun je trouwens prima een dagje verblijven maar echt veel langer zouden wij niet perse aanraden omdat je het toch al wel snel gezien hebt. Daar is het verder ook net iets te rustig voor! Het is wel echt een leuk dorpje om even in rond te struinen, op het terras te zitten met een lekker ijsje en natuurlijk in de avonden voor een hapje en een drankje. Ook zijn er vanaf de kleine haven meerdere tochten op het water te boeken en kan je ook de zee in duiken.

Ziplinen doe je in Trskavca!

Op onze tweede dag zijn wij daarom alweer de auto weer ingestapt richting Baska gereden, met een tussenstop in Trskavca voor een toffe zipline experience. De tocht duurde ongeveer een halfuurtje, waarbij je midden in de bergen en prachtige natuur rijdt. Het was een prachtige route om te rijden. In Trsvkavca kun je ziplinen wat echt te gek was! Hier keken we echt naar uit want Tara en ik houden wel van wat avontuur. We zijn wel eens vaker wezen ziplinen en dat ging dan rustig, maar geloof ons maar dat deze zipline experience compleet anders was.

Met hoog tempo vlogen we van de ene kant naar de andere kant, volgens mij heb we op een gegeven moment zelfs de 80km per uur gehaald, dus de adrenaline stroomde door ons lichaam! Naast dat dit voor adrenaline-junkies dus echt geweldig is, krijg je ook echt een geweldige tour door de natuur en overal een panorama view. De omgeving was echt prachtig en tijdens de zipline tour (met een totale lengte van 2km) vlieg je er zo doorheen. Wij hebben ontzettend genoten, voor ons echt een dag en activiteit om nooit te vergeten. Dit vonden we zeker een aanrader!

Activiteit: Zipline Edison / website

Met de ferry naar het volgende eiland: Rab

Na ons zipline avontuur sliepen we nog een nacht in Krk en de ochtend erna vertrokken wij na het ontbijt naar Valbiska. Vanaf hier konden we de ferry oprijden die ons naar de volgende bestemming zou brengen: Lopar op het eiland Rab! Ik had nog nooit eerder met een auto op een ferry gereden, maar dit bleek echt super makkelijk te gaan en ging helemaal goed. Met de ferry varen was ook echt erg leuk, want het voelde ook meteen als een kleine boottrip terwijl je getrakteerd werd op een uitzicht van de prachtige blauwe zee en rotsen met veel groen erop. Het was zo mooi dat we steeds vergaten dat we nog in Europa waren!

Dit was onze huurauto, de rode kleur steekt zo mooi af tegen de blauwe lucht en water! Voor onze roadtrip in Kroatië hebben we van tevoren een route opgestuurd gekregen die we konden volgen en dat vonden we wel erg prettig. Vooral wanneer je, net zoals wij, in een korte tijd zoveel mogelijk high lights wilt zien.

Mocht je ook graag gebruik willen maken van een autoroute, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen, hoe je dit moet aanpakken of heb je er eigenlijk geen tijd voor om deze uit te stippelen dan kan je hiervoor nu ook op de website van Sunny Cars terecht. Bij Sunny Cars worden namelijk naast informatie over bestemmingen en huurauto’s ook mooie autoroutes aangeboden die je gratis kunt bekijken en volgen met jouw huurauto. Super handig en leuk! Je vindt hier autoroutes voor bijvoorbeeld California, zoals de route die ik heb gereden tijdens mijn vakantie, maar ook routes in Frankrijk, Spanje, Italië en Kroatië. Voor Kroatië staat er een leuke route op die je van Dubrovnik naar Split brengt. Split is een erg bekende locatie in Kroatië die wij tijdens onze roadtrip niet hebben bezocht, maar zeker wel nog op onze wishlist staat! Volgende keer sis?

Het uitzichtpunt dat je hierboven ziet, was een van de eerste plekken die we tegenkwamen toen we vanaf de ferry in Lopar naar het hotel reden. We hebben er echt onze ogen uitgekeken en natuurlijk ook wat foto’s gemaakt want het was zo prachtig om te zien. Hier moesten we onszelf echt even knijpen want dit voelde echt aan als een geluksmomentje: ‘zijn we echt nog in Kroatië?!’.

Hierna vervolgden we onze weg richting het hotel, deze keer sliepen wij in hotel Imperal. Hotel Imperal is een groot en luxe hotel dat grenst aan een soort parkje. Vanaf het hotel loop je zo door het parkje naar het centrum van Rab. Ook hier is het centrum weer erg gezellig en pitoresk, maar in tegenstelling tot Krk wel wat groter en iets commerciëler.

Overnachting: Hotel Imperial / website

Rab is een redelijk groot eiland en heeft heel wat verschillende baaitjes. Ook zijn er een aantal beschermde natuurgebieden, waardoor je op sommige plekken niet met een auto mag komen. Hierdoor kregen we de tip om een boottaxi te nemen die ons naar een van deze baaitjes kon brengen, een gewone taxi kon hier namelijk niet komen. We kozen ervoor om naar een van de dichtstbijzijnde baaitjes te gaan en dit tochtje duurde ongeveer 15 minuutjes.

Ook op Rab merkten we dat het redelijk rustig was, waardoor we een boottaxi gewoon voor onszelf hadden. Dat gaf ons kleine bootritje een extra luxe gevoel. Naast dat we het een hele leuke ervaring vonden om met een boottaxi te varen, kon je tegelijk ook meteen wat meer van het eiland zien. We ontdekten dat Rab echt een heel groen eiland is met veel dennenbomen. Je rook de geur van deze bomen ook echt op het eiland wat heel lekker was!

De boottaxi zette ons af bij een van de baaitjes en ik heb eerlijk gezegd geen idee waar we precies zijn afgezet en of dit echt het baaitje was die we van tevoren op de kaart hadden aangewezen, maar wij zagen het kraakheldere en blauwe water en vonden het meer dan prima haha! Ook spotte we hier nog meer toeristen en vakantiegangers, dus dan zit het zeker wel goed. We spraken met de boottaxi af dat hij ons over 4 uur weer zou komen ophalen, wat hij vervolgens ook netjes heeft gedaan. Nogmaals, zo’n service als dit voelt echt luxueus.

Rondom het baaitje lagen verschillende mensen lekker te zonnen of in het water te spelen. We konden hier nog makkelijk een plekje vinden, het enige is dat er geen zandstrandje is waardoor je hier wel direct op de stenen ligt. We hadden hier met onze dunne handdoekjes geen rekening mee gehouden dus de volgende keer zouden we een groter opblaasbandje of bedje meenemen. Desondanks hebben we hier zeker genoten!

Van het eiland weer terug naar het vaste land

De volgende ochtend was het weer tijd om onze tassen in te pakken, de auto in te stappen en de ferry te nemen die ons weer terug naar het vaste land zou brengen. We hebben de ferry gepakt in Misnjak die ons naar Stinica bracht. Vanaf Stinica hebben we onze reis vervolgd naar de stad Rijeka. De reis hiernaar toe is vanaf Stinica echt prachtig! Het is wel een langere rit van een aantal uur, maar aangezien vrijwel de hele route langs de kust loopt is dit echt een prachtige route en het zeker waard.

Aangekomen in Rijeka liepen we door het centrum, de oude stad en bezochten we ook de Rijeka Tunnel. Deze tunnel is heel erg belangrijk voor de stad en heeft een grote geschiedenis. Deze voetgangerstunnel is namelijk tussen 1939 en 1949 gebouwd door het Italiaanse leger om de inwoners te beschermen tegen de bommen in de Tweede Wereld oorlog. De tunnel bevindt zich in het centrum van de stad en loopt van de St. Vitus Kathedraal naar de Dolac lagere school voor kinderen. De tunnel is 350 m lang en je kunt deze elke dag van 09:00 tot 17:00 uur bezoeken en de entree is gratis. Wij vonden het heel indrukwekkend om hier doorheen te lopen, zeker een aanrader!

Kroatië ligt eigenlijk echt niet ver weg voor ons, maar toch voelt het wel zo. In enkele uren heb je het idee dat je in een compleet andere wereld stapt en dat is ideaal wanneer je het dagelijks leven eventjes wilt ontsnappen. De mensen hier zijn allemaal ontzettend vriendelijk, vrijwel iedereen spreekt prima Engels en de kwaliteit van het eten ligt overal erg hoog.

Kroatië is erg geschikt voor een roadtrip met de auto of zelfs de motor omdat de kwaliteit van de wegen ook dik in orde is. Daarnaast kent Kroatië ook veel verschillende soorten landschappen en kijk je gedurende je trip je ogen uit. Van het hoge gebergte met dennenbomen tot uitgestrekte stranden met de helderblauwe zee. Ook hoef je je hier zeker niet te vervelen, omdat het erg veelzijdig is. Denk aan actieve activiteiten zoals hiken, ziplinen, wielrennen, zwemmen, wakeboarden of ga eens een truffle hunt doen. Maar ook slenteren door de (oude) stadjes en dorpjes of gewoon aan het prachtige heldere water liggen is gewoon heerlijk in Kroatië. Wij komen in ieder geval nog eens terug, want we hebben nog lang niet alles gezien in dit prachtige land.

Ben jij wel eens in Kroatië geweest? En ga jij wel eens met de auto op vakantie?

Liefs, Larissa en Tara
@larissaverbon / @taraverbon

Winter shoplog!
Weekvlog #7 Shoppen met familie, etentje met vriendinnen en meer!

*Deze blogpost is gedeeltelijk gesponsord door Sunny Cars.